Vjernost, blagost, poniznost... Simbolika životinja na keramičkom posuđu

Keramički je materijal značajna i često najbrojnija skupina pokretnih nalaza koja se pronalazi tijekom arheoloških istraživanja. Bogat i raznolik repertoar ukrasnih motiva na posuđu novog vijeka često ukazuje na modu, način života,  vjerovanja i kulturu spomenutog razdoblja. Na odabir tema i motiva pri ukrašavanju uvelike je utjecalo onovremeno slikarstvo, ali i iluminirani rukopisi, drvorezi i bakrorezi. Fasciniranost čovjeka životinjskim motivima vidi se kroz cjelokupnu povijest likovnih umjetnosti, a javlja se u svim oblicima izražavanja, poput slikarstva, fresko slikarstva, grafike, skulpture pa tako i u umjetničkom obrtu u koje se ubraja i ukrašavanje keramičkog posuđa. Njihova najranija pojava zabilježena je već na paleolitskim zidnim slikama u špiljama Altamira i Lascaux. Životinje su čovjeku oduvijek služile za prehranu, izradu odjeće te su korištene pri radu i kao takve zauzimale su značajno mjesto u brojnim mitologijama i religijama. Pridavalo im se spiritualno značenje iz čega se razvijala njihova simbolika.  Ovdje prezentirana građa skupina je glaziranog keramičkog posuđa sa životinjskim motivima koju datiramo u razdoblje od kraja 14. do 18. stoljeća. Riječ je o stolnom posuđu s prozirnom ili neprozirnom glazurom te ukrasom izvedenim urezivanjem i/ili oslikavanjem. Kod pojedinih je primjera vidljiv ostatak trokrakog podloška za pečenje.  

Vincent iz Kastva, detalj s freske Poklonstvo kraljeva, 1474., Sv. Marija na Škrilinah, Beram 

AMATORIJE

Od druge polovice 15. stoljeća, proširuje se repertoar motiva na posuđu. Novost u tom razdoblju su tzv. amatorije, posuđe s ljubavnom tematikom koje se poklanjalo prilikom zaruka ili svadbe i razmjenjivalo među zaljubljenima kao simbol ljubavi. Naziv dolazi od latinske riječi ămātōrĭus u značenju ljubavnički, zaljubljen. Velik dio ovdje izloženog posuđa pripada upravo tom tipu.

Motivi na amatorijama bili su simbolični i aludirali su na ljubav i vrline. Česti su figuralni prizori, ljudski ili životinjski, prikazi anđela, ali i motiv srca kao uobičajena aluzija na ljubav. Ženska ili muška poprsja, bez individualnih obilježja, ponekad su popraćena vrpcom s imenima ili ljubavnim natpisima poput ispisane riječi “amore“. Najbrojniji su ipak prikazi osoba ili životinja unutar zatvorenog cvjetnog vrta (hortus conclusus) koji je predstavljao vrt ljubavi i užitka.

Životinje su na tom posuđu simbolizirale određene ljudske vrline, a najčešće su prikazivani: jelen ili srna (plemenitost roda, razboritost), lane (blagost, krotkost), zec ili kunić (plodnost), pas (vjernost, dobrohotnost), puž (plodnost, strpljivost), ovan (plodnost), konj (plodnost, mladost, strast) te fantastične životinje poput jednoroga (čistoća, djevičanstvo).

Rafael, Dama s jednorogom, 1505.-1507., Galleria Borghese, Rim Preuzeto sa: https://commons.wikimedia.org/wiki/ Category:Dama_con_Liocorno?uselang=it#/media/ File:Lady_with_unicorn_by_Rafael_Santi.jpg (8.11.2017.)

SIMBOLIKA ŽIVOTINJA

PTICA, veza između neba i zemlje zbog svoje sposobnosti letenja. Predstavnik je nebeskog odnosno duhovnog svijeta. Smatrana je simbolom duše u Egiptu i u religijama starog Bliskog istoka te je bila posrednik između neba i zemlje, a tu simboliku preuzima i kršćanska umjetnost. U keltskom vjerovanju ptica je glasnik ili pomoćnik bogova dok se u afričkoj umjetnosti često pojavljuje i kao simbol plodnosti.

JELEN / SRNA, simboli blagosti i krotkosti. Zbog razgranatog rogovlja koje se povremeno obnavlja jelen se uspoređuje sa stablom života kao i simbolom plodnosti i obnavljanja. U kršćanstvu predstavlja vječno spasenje, a povezuje se i s vjernicima odanim Kristu. Osobine su mu odanost, praštanje, čistoća i pobožnost. Srna se povezuje s brzinom, a njen pronicavi pogled u kršćanskoj predaji označava oštrovidnost. 

ZEC / KUNIĆ, smatraju se lunarnim životinjama. U mitologiji, vjerovanjima i narodnim predajama vjerni su pratitelji božica ljubavi i najčešće se povezuju sa simbolikom požude i plodnosti. U kršćanstvu predstavljaju i simbol novog rađanja života odakle se vidi povezanost zeca s proljećem i Uskrsom.

PAS, kao čovjekov najbolji prijatelj postaje simbolom vjernosti, odanosti, požrtvovnosti i plemenitosti. Njegova prvotna mitska funkcija uloga je psihopompa tj. pratitelja duša u život poslije smrti. Antička tradicija psa povezuje s vjernosti, mudrosti i budnosti dok se u srednjem vijeku psu pripisuju negativne moralne osobine kao što su pohlepa, ljutnja, proždrljivost i škrtost.

PUŽ, lunarni simbol. Pokazivanje i skrivanje rogova povezuje se s pojavom i nestankom mjeseca što asocira na smrt i ponovno rođenje. Spirala, kao znak puža, povezana je s mjesečevim mijenama, pa s time i sa simbolizmom neprekidnog kretanja. U kršćanstvu se izjednačava s lijenošću i grešnom prirodom. Univerzalna simbolika povezuje puževe s plodnošću, strpljenjem, postojanošću, opreznošću i upornosti.

RIBA, simbol vode, života i plodnosti te se dovodi u vezu s rođenjem i kružnim obnavljanjem. U kršćanstvu predstavlja Krista budući da pet slova od kojih je sastavljena grčka riječ ikhthýs (riba) tvore monogram od početnih slova grčkih riječi: Iēsoûs Khristós Theoû Hyiòs Sōtḗr (Isus Krist, Božji Sin, Spasitelj). Predstavlja euharistiju te često stoji uz kruh. Rani je simbol krštenja.

LAV, simbol snage, ponosa i hrabrosti te predstavlja moć i autoritet, pravdu i besmrtnost. Srednjovjekovno vjerovanje kako lav spava s otvorenim očima povezuje ga sa simbolom budnosti. U kršćanstvu se povezuje s uskrsnućem i s Kristom kao gospodarom života. 

Krilati je lav oznaka evanđelista Marka, zaštitnika Venecije i simbol Mletačke Republike. Najčešće se prikazuje u profilu, s knjigom na kojoj teče natpis Pax tibi Marce, evangelista meus (Mir tebi, Marko, evanđeliste moj). 

Lav sv. Marka, nepoznato nalazište, kraj 15. st., Arheološki muzej Istre, Pula

KATALOG

1. Više ulomaka tanjura na prstenastoj nozi. Narančasta keramika; premaz engobe (sloj bijele gline) i prozirne glazure s obje strane. Ukras je urezan i oslikan. Prikaz ptice na grani te stiliziranog vegetabilnog motiva uokolo. Boje: žutosmeđa, zelena, plava. Rekonstruirana. Inv. oznaka: AMI-S-10584 Nalazište: Pula, Uspon sv. Franje Dimenzije: visina: 5,4 cm, promjer oboda: 21,6 cm, promjer noge: 8 cm Datacija: posljednja četvrtina 16., početak 17. st.

2. Više ulomaka vrča. Oker keramika; bijela neprozirna glazura s obje strane. Oslikani ukras s prikazom ptice i vegetabilnim motivima uokolo. Boje: plava, žuta, narančasta, smeđa, zelena. Rekonstruiran. Inv. oznaka: AMI-S-10515 Nalazište: Pula, Uspon sv. Franje Dimenzije: visina: 21,2 cm, promjer dna: 8,6 cm, širina ručke: 3 cm Datacija: 17.-18. st.

3. Ulomak većeg tanjura na prstenastoj nozi. Narančasta keramika; premaz engobe i prozirne glazure s unutrašnje strane. Ukras je urezan i oslikan. U središnjem medaljonu, unutar ograđenog vrta sa stablom i krošnjom u cvatu, prikaz je srne koja leži. Pozadina je točkasta, s dva cvijeta. Boje: žutosmeđa, zelena, plava, ljubičasta. Inv. oznaka: AMI-S-11585 Nalazište: Pula, Uspon sv. Franje Dimenzije: visina: 4,2 cm, promjer noge: 9,8 cm Datacija: prva polovica 16. st.

4. Ulomci zdjelice na prstenastoj nozi. Narančasta keramika; premaz engobe i prozirne glazure s obje strane. Ukras je urezan i oslikan. Prikaz laneta ili zeca na točkastoj pozadini. Boje: žutosmeđa, zelena. Inv. oznaka: AMI-S-11245 Nalazište: Pula, Uspon sv. Franje Dimenzije: visina: 3,5 cm, promjer noge: 5,5 cm Datacija: početak 16. st.

5. Ulomak zdjelice na prstenastoj nozi. Narančasta keramika; premaz engobe i prozirne glazure s obje strane. Ukras je urezan i oslikan. U središnjem medaljonu prikaz je zeca, a na pozadini se razaznaje motiv cvijeta. Tragovi ukrasa i s vanjske strane. Boje: žutosmeđa, zelena. Inv. oznaka: AMI-S-11187 Nalazište: Pula, Uspon sv. Franje Dimenzije: visina: 2,9 cm, promjer noge: 4,7 cm Datacija: prva polovica 16. st. 

6. Više ulomaka tanjura na prstenastoj nozi. Oker keramika; plava neprozirna glazura s obje strane. Ukras je oslikan. Prikaz životinje s ogrlicom čije konture tijela upućuju na psa dok ostatak površine ispunjava vegetabilni ukras. S vanjske je strane niz šiljastih prepletenih lukova. Boje: smeđa, zelena, žuta, plava. Rekonstruiran. Inv. oznaka: AMI-S-4947 Nalazište: Dvigrad kod Kanfanara Dimenzije: visina: 4,9 cm, promjer oboda: 28,6 cm, promjer noge: 11 cm Datacija: kraj 16. st.

7. Ulomak zdjelice na prstenastoj nozi. Oker keramika; premaz engobe i prozirne glazure s obje strane. Ukras je urezan i oslikan. Prikaz puža unutar stiliziranog pejzaža. Boje: zelena, žutosmeđa. Inv. oznaka: AMI-S-11031 Nalazište: Valbandon Dimenzije: visina: 2,1 cm, promjer noge: 5,1 cm Datacija: posljednja četvrtina 16., početak 17. st. 

8. Više ulomaka zdjele na prstenastoj nozi. Narančasta keramika; premaz engobe s unutrašnje te prozirne glazure s obje strane. Ukras je urezan i oslikan. Središnji dio zauzima prikaz stiliziranih riba. Po obodu je izveden motiv valovnice. Boje: žutosmeđa, zelena. Rekonstruirana. Inv. oznaka: AMI-S-10587 Nalazište: Pula, Uspon sv. Franje Dimenzije: visina: 8 cm, promjer oboda: 24 cm, promjer noge: 7 cm Datacija: kraj 14., 15. st.  

9. Ulomak tijela vrča. Oker keramika; premaz bijele neprozirne glazure s obje strane. Ukras je oslikan. Prikaz lava sv. Marka od kojeg je sačuvana glava s aureolom, desno krilo i dio tijela s repom. Boje: narančasta, žuta, plava, zelena. Inv. oznaka: AMI-S-13849 Nalazište: Pula, Uspon sv. Franje Dimenzije: visina: 6,5 cm, širina: 8,2 cm Datacija: druga polovica 16. st.

10. Ulomci tijela vrča. Oker keramika; premaz bijele neprozirne glazure s obje strane. Ukras je oslikan. Unutar medaljona okruženog motivom ljestvi prikaz je lava sv. Marka s aureolom oko glave i djelomično sačuvanim desnim krilom. Boje: plava, zelena. Inv. oznaka: AMI-S-12582 Nalazište: Pula, Uspon sv. Franje Dimenzije: visina: 5,5 cm, širina: 6,9 cm Datacija: kraj 15., početak 16. st.

LITERATURA

ANONYMUS, 2014. Simbolizam životinja. Raspoloživo na: www.simboli.rs/category/ simbolizam-zivotinja (21.07.2017.).

BADURINA, A. (ed.) 2000. Leksikon ikonografije, liturgike i simbolike zapadnog kršćanstva. IV. dopunjeno izdanje. Kršćanska sadašnjost, Zagreb.

BRADARA, T. 2016. Blagovanje / A tavola e in cucina / Dining, U: Temporis Signa. Arheološka svjedočanstva istarskog novovjekovlja / Testimonianze archeologiche dell’età moderna in Istria / Archaeological evidence of the Istrian modern era. Monografije i katalozi 26, Pula. 103-188.

CHEVALIER, J., GHEERBRANT, A. 1983. Rječnik simbola. Mitovi, sni, običaji, geste, oblici, likovi, boje, brojevi. Nakladni zavod MH, Zagreb.

HALL, J. 1991. Rječnik tema i simbola u umjetnosti. IP August Cesarec, Zagreb.

RAVANELLI GUIDOTTI, C. 2000. Delle gentili donne di Faenza. Studio del „ritratto“ sulla ceramica faentina del Rinascimento. Casa Editrice Belriguardo, Ferrara.

SACCARDO, F. 2002. Il pavimento della cappella Lando Storia, attribuzione, iconografia, U: Maiolica a Venezia. Un pavimento rinascimentale nella chiesa di San Sebastiano. Marsilio Editori, Venezia. 17-36.

VISKOVIĆ, N. 2009. Kulturna zoologija. Što je životinja čovjeku i što je čovjek životinji. Naklada Jesenski i Turk. Zagreb.

Vjernost, blagost, poniznost... Simbolika životinja na keramičkom posuđu 

Izložba Carrarina ul. 4, Pula

Prozor u prošlost  26.1. -  26.3.2018.

Autorica izložbe i teksta : Aleksandra Mahić

Organizator i izdavač: Arheološki muzej Istre 

Za organizatora i izdavača: Darko Komšo

Uredništvo: Darko Komšo, Adriana Gri Štorga, Katarina Zenzerović

Autor postava, grafičko oblikovanje: Vjeran Juhas

Autori fotografija: Aleksandra Mahić, Alfio Klarić

Crteži: Ivo Juričić

Tehnički postav izložbe: Monika Petrović

Prijevod na talijanski: Elis Barbalich-Geromella

Prijevod na engleski: Neven Ferenčić

Korektura: Adriana Gri Štorga, Milena Špigić, Katarina Zenzerović, Irena Buršić

Tisak: MPS Pula

Naklada: 700

Pula, 2018.

Typo3 site by Ulisys d.o.o. , 2010.